isafur

"Jamen, det er jo bare en sjokolade da"

  • Publisert: 23.04.2015, 23:56
  • Kategori: Tanker
  • Noen dager blir det bare for mye, som i dag. Det å jobbe i serviceyrket er ett tøft arbeid, her kan man ikke være svak om man får en sint, uforskammet eller bare en idiot som mest sannsynlig aldri har jobbet i en slik jobb før. Det å stå bak en disk og skal være der for kundene 110% er ikke alltid like lett om kunden vil være vanskelig. 

    La meg ta ett eksempel på en kunde i dag, hun virket som en søt og vennlig jente i begynnelsen som plutselig viste seg å være vanskelig og egentlig ganske frekk. 
    Denne jenten ville ha en latte, men ingenting å spise på fordi hun hadde sjokoladen sin med seg. Som alle andre cafer, resturanter eller barer er det ikke greit og ta med seg medbrakt. Man går ikke på en fin resturant og deretter trekker frem Big Macen du kjøpe på McDonald's 10 min før. Slik gjør man bare ikke! 

    Noen vil nok tenke, "Hvorfor ikke bare den ene gangen?" Jo, nå skal jeg forklare deg.. Gjør man det med 1 person, må man gjøre det med 10 andre personer og det går ikke. Vi skal faktisk selge våre produkter, mat og kaffe og få inn penger for dette.. 

    Jeg ga en vennlig beskjed til jenten at medbrakt er desverre ikke lov å ta med seg, og slik går samtalen mellom meg og henne;

    Jente: Jamen det er jo bare sjokolade da?

    Meg; Beklager, jeg er nødt til å si nei.. Men vi har jo masse annet her som kanskje er interessant?

    Jente: Jeg har glutenallergi, så om dere ikke har noe som er uten gluten kan jeg ikke spise det!

    Meg; *Nevner forskjellige mat typer som er uten gluten*

    Jente: JA, men jeg er også allergisk mot frukt, sukker, gluten og alt liksom!

    I stede for at denne jenten er voksen og sier "Jeg tar bare kaffen jeg, ellers takk" så skal hun være den typiske frekke kunden som ikke får viljen sin.
    Det er akkurat som om en 5 åring ikke får is på en mandag. Det morsomme med denne samtalen er at det er så åpenbart at hun lyger om alle allergiene sine bare for å kunne spise sjokoladen sin hos oss. Hadde hun hatt dem, så hvorfor i helvete sa hun det ikke med engang når du sa du var glutenallergiker? For kjære, det er det de fleste allergikere gjør. De gir klar beskjed med engang og søker hjelp om de er usikker på ingrediensene i ting. Det ender med at hun sier "Dere har herved mistet en kunde!" 
    Å nei, nå ble jeg virkelig lei meg. Du som var så grei mot meg og fortalte hvor dårlig jeg var i jobben min og angrep meg fordi DU ikke fikk viljen din.
    Må nok felle en tåre der ja.... 

    Det er dette som gjør meg så utrolig forbanna. 

    Det er ikke bare de som jobber i cafe, resturant ,bar, klesbutikk og kassen på Rema som får gjennomgå med slike kunder. Jeg kan tenke meg at de fleste telefonselgere, meglere, regnskapsførere and you name it har fått gjennomgå til de grader av mennesker. Jeg vil bare si til dere som deler denne fantastiske gleden av å måtte møte rasshøl dag inn og dag ut: Vi er noen hverdagshelter i seg selv og vi gjør en sinnsykt bra jobb! 

    Ellers vil jeg takke de to unge mennene som sto bak i køen. Etter at hun hadde gått ba jeg om unnskyldning for hendelsen som skjedde.. 
    Så sier han ene "..Det var jo ikke du som var idiot!"  

    Jeg er nok ikke alene om dette, men når slike ting som dette skjer blir dagen min plutselig grå. Akkurat som om du skulle nettopp ha ødelagt ett liv fordi du bare gjorde jobben din.. og så skal man ikke glemme å ha verdens beste kollegaer heller! Det hjelper iallefall på.. 




    #Serviceyrket #FrekkeKunder #Kunder #Samtale #Morsomt 


     

  • Publisert: 23.04.2015, 23:56
  • Kategori: Tanker
  • 2 kommentarer
  • 2 kommentarer

    Silje

    23.04.2015 kl.23:59

    haha so true ;D

    isafur

    23.04.2015 kl.23:59

    Silje: Sant, irriterende og morsomt på en og samme tid!

    Skriv en ny kommentar

    hits